Block 2 digital

17., 19. und 21. März 2021 online

Steven Solbrig

¿Behinderung, das sind immer die Anderen?

Ein partizipatives Seminar zur Sichtbarkeit, Teilhabe und Inklusion

„Nothing about us without us!“, so lautet die Parole unter der sich maßgeblich 1960 Menschen mit Behinderung für ihren Protest gegen Bevormundung und Ausgrenzung sammelten.
Auch knapp zwölf Jahre nach der Verabschiedung der viel rezitierten UN- Behindertenrechtskonvention scheinen die damaligen Anliegen der „Bewegung mit Behinderung“ höchst relevant. Auch heute geht es vielen von uns um Sichtbarkeit, Inklusion, Teilhabe und Zugänglichkeit, auch von Künstler:innen mit Behinderung.

Doch was meinen diese Begriffe eigentlich konkret, bspw. in Bezug auf den deutschen Kunst- und Kulturbereich? Wo sehen wir gegenwärtig in ihm Barrieren? Was haben Ableismus, ‚inspiration porn‘ und ‚abledsplaining‘ mit Hierarchien bspw. innerhalb kreativer Kollektive, mixabled Tanzkompanien zu tun? (Und wie) lässt sich diesen entgegenwirken? Was sind die ‚bösen‘ Blicke auf Behinderung? (Wie) können wir diesen auf der Bühne begegnen? (Und) lässt sich bspw. der sperrige Begriff Barrierefreiheit tanzen und so darüber hinaus in theatralisch-performative Interventionen verwandeln?

Steven Solbrig, 36, weiß, gender questioning, mit Behinderungseinrichtungs- sowie Osterfahrung, arbeitet seit einigen Jahren zu diesen und weiteren Fragen, oftmals auch innerhalb künstlerischer Auseinandersetzungen. Steven schreibt derzeit noch an „KunstSelbstBestimmen – Zur Sichtbarkeit und Teilhabe von Künster:innen mit Behinderung am bundesdeutschen Kunst- und Kulturbereich“.

Für mehr Infos: stevensolbrig.de

7. – 11. April 2021 online

Farah Saleh

Farah Saleh is a Palestinian dancer and choreographer active in Palestine, Europe and the US. She has studied linguistic and cultural mediation in Italy and in parallel continued her studies in contemporary dance. Since 2010 she took part in local and international projects with Sareyyet Ramallah Dance Company (Palestine), the Royal Flemish Theatre and Les Ballets C de la B (Belgium), Mancopy Dance Company (Denmark/Lebanon), Siljehom/Christophersen (Norway) and Candoco Dance Company (UK). Also since 2010, Saleh has been teaching dance, coordinating and curating artistic projects with the Palestinian Circus School, Sareyyet Ramallah and the Ramallah Contemporary Dance Festival. In 2016 she co-founded Sareyyet Ramallah Dance Summer School, which runs on a yearly basis. In 2014 she won the third prize of the Young Artist of the Year Award (YAYA) organized by A.M. Qattan Foundation in Palestine for her installation A Fidayee Son in Moscow and in 2016 she won the dance prize of Palest’In and Out Festival in Paris for the duet La Même. She is currently an Associate Artist at Dance Base in Edinburgh, UK.

Farah Saleh will share her ongoing artistic research on the Archive of Gestures with MADE participants. Her workshop will investigate how individuals can contribute to change through exploring social and political memories, using the body as archive. She will experiment with ways of archiving personal and alternative narratives, which are left out of official archives, through reenacting, transforming and deforming the gestures present in these narratives in different creative ways. During the workshop, Farah will invite the participants to dig into their unique narratives, gestures and embodied knowledge through a series of gentle exercises, group tasks and smaller group work. Farah and the participants will then work together to develop these individual daily gestures into a collective movement language that can be used to express and perform together through a digital platform.

More information: farahsaleh.com

zum Block 1 digital
M.A.D.E. BLÖCKE
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12